Kossuth Nemzetőrség
Katasztrófavédelmi Szakszolgálat
A Kossuth Nemzetőrség az alábbi
törvények, jogszabályok alapján működik!
1.
1994.évi
XXXIV. Tőrvény: A Rendőrségről: 2§ (2)a., 2/a.§. és a 10.§ rendelkezései
szerint. : - Az Szervezetünk segítséget nyújt, társadalmi szinten a Magyar
Köztársaság Kormány, és az Országos Rendőr-főkapitányság által meghirdetett
bűnmegelőzési és kábítószer ellenes program megvalósításához
2. 2004. évi CV. Tőrvény: A honvédelemről: 45§ (1). 55§
(5). 57.§ (4). 58.§ (1),(2), (3). Rendelkezései szerint: Az Szervezet együttműködik
a Honvédelmi Minisztériummal a fiatalok társadalmi szinten történő képzése érdekében,
valamint minden olyan tevékenység, melyet a Honvédelmi Minisztérium az
Egyesület tevékenységi körében megenged.
3. 1999. évi
LXXXIV. Tőrvény: A katasztrófák elleni védekezés 2.§ (1), 16§ (2)f., 23§
(1), (3) rendelkezései alapján: Az Szervezetünk részt vesz a
Katasztrófavédelmi és megelőzési feladatokban.
4. 1995.évi LIII. Tőrvény: A környezetvédelem általános
szabályairól: 45§ (3) a., 46§ (1)d., 97§.(3)b., 98§ (1) rendelkezései alapján, és a természetvédelem az 1996.évi LIII. Tőrvény: a természetvédelemről szóló
65§ rendelkezései alapján.
5. 1999.évi LXIII. Tőrvény: A közterület
felügyeletről: 6§ (1) rendelkezései szerint
6. 1997. évi XXXI. Tőrvény valamint
az1993.évi III. Tőrvény:A Szervezet részt vesz a gyermek-és ifjúságvédelemi feladatokban.
7. 1997.évi CLV. Tőrvény rendelkezései
szerint fogyasztóvédelmi tevékenység.
8. 1993.évi III Tőrvény, az 1/2000 (I.7)
SzCsM, és a 65/2000 (VI.26) Kormány határozat, valamint a 155/1998. (IX.30)
rendelet alapjánSzervezetünk együttműködik a Földművelésügyi-és Vidékfejlesztési
Minisztériummal.
1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat
a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról
(2013–2023)
Rohamosan fejlődő világunkban mind
gyakrabban történnek civilizációs katasztrófák. A környezetszennyezés., az
erdőirtás, a légszennyezés egyre gyakoribb és egyre nagyobb természeti
katasztrófákat idéz elő.
A katasztrófa olyan jelenség, esemény, történés, amely közvetve,
vagy közvetlenül
veszélyezteti több ember életét, testi épségét, egészségét, anyagi javait,
létfeltételeit vagy környezetét, illetve azok pusztulását, megsemmisülését, sérülését
rongálódását okozza.
A katasztrófavédelem
a különböző katasztrófák elleni védekezésben mindazon tevékenységek összessége,
amelyek:
-
a katasztrófa kialakulásának
megelőzését,
-
közvetlen veszélyek elhárítását,
-
az előidéző okok megszüntetését,
-
a károsító hatásuk csökkentését,
-
a lakosság élet-és anyagi javainak
védelmét,
-
a katasztrófa sújtotta területen az
alapvető életfeltételek biztosítását,
-
a mentés végrehajtását,
-
a helyreállítás feltételeinek
megteremtését szolgálják.
A
katasztrófavédelemben résztvevők köre:
-
a polgári védelmi kötelezettség
alapján létrehozott polgári védelmi szervezetek,
-
a hivatásos katasztrófavédelmi
szervek, a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok,
-
a gazdálkodó szervezetek,
-
a Magyar Honvédség,
- a
rendvédelmi szervek (Rendőrség, Vám-és Pénzügyőrség, Büntetés végrehajtás),
-
az Országos Meteorológiai Szolgálat,
-
az Állami Nép egészségügyi és
Tisztiorvosi Szolgálat,
-
az önkéntesen résztvevő társadalmi
és-karitatív szervezetek, a civil szervezetek
és az
erre a célra létrehozott köztestületek,
-
az állami szervek és az
önkormányzatok,
Hazánkban a katasztrófák felszámolására
hivatott szervek a kilencvenes évek óta tartó folyamatos átszervezésben
Összezsugorodtak (pl: Vízügyi Igazgatóságok) nagyobb feladatot önállóan ellátni nem
tudnak. A sorkatonai szolgálat megszűnésével a hadsereg segítségére nem
számíthatnak. A képzetlen civil
lakosság polgári védelmi szolgálatra kötelezhető és néhány speciális ismeretet nem igénylő feladatellátásra bevonható,
de kiképzetlensége és szervezetlensége
miatt a katasztrófák felszámolására nem alkalmas. Az azonnali beavatkozó hivatásos önkormányzati, illetve a
működési területtel rendelkező köztestületi tűzoltókat a közvetlen életveszély
megszüntetésével napi feladataik biztonságos ellátása érdekében célszerű
visszarendelni állomáshelyeikre.
A
katasztrófavédelem a kárterület átvétele után összehangolja a kárelhárításban résztvevők feladatait, saját végrehajtó
állománnyal azonban nem rendelkezik, csak a területi és települési
polgári védelmi szervezeteket tudná alkalmazni, de ezek nincsenek kiképezve, felszerelve.
A Magyar Nemzetőrség létszáma megalakulása óta folyamatosan gyarapszik
és a
rendszeres kiképzésnek köszönhetően mindinkább szervezettebb és egységesebb. Ma már
elmondható róla, hogy olyan önkéntes alakulattá vált, amely az arra hivatott állami szervek
irányításával képes szervezett., szakszerű kárelhárítást végezni.
Vészhelyzetben a Nemzetőrség felkérésre vesz részt a katasztrófák megelőzési, elhárítási, helyreállítási feladataiban. A katasztrófavédelmi feladatok végzése nem történhet
az erre hivatott állami, önkormányzati
szervek helyett, csak ezen szervezetek kárelhárítási munkálatainak segítéseként.
Nemzetőrség Katasztrófavédelmi Szakszolgálat bevetése különféle katasztrófa helyzetekben.
Járványok esetén:
·
terület, állattartó telep vagy
objektum lezárása, őrzése, fertőzött állatok begyűjtése, szállítása, fertőtlenítés.
Ivóvíz célú
vízkészletek, vízhálózatok havária szerű szennyeződése esetén:
·
tartályból vagy palackos illetve
zacskós vízosztás.
Felszíni vizek szennyeződése esetén:
·
uszadék összegyűjtése, lehalászása vagy
leszivattyúzása, megsemmisítő helyre szállítása,
·
havária szennyeződéskor mintavétel, a
közömbösítő vegyszer vízbejuttatása,
·
elpusztult élőlények begyűjtése,
megsemmisítő helyre szállítása, figyelmeztető táblák elhelyezése,
·
vízpartok lezárása, őrzése.
Ár vagy belvíz
esetén:
·
gátak megerősítése, nyúlgát építés,
·
buzgárok, csatornanyílások
körülépítése,
·
szivattyúk telepítése, üzemeltetése,
·
kimenekítés, kitelepítés segítése,
forgalomirányítás, útlezárás,
·
hátrahagyott értékek őrzése,
·
elkóborolt illetve vadonélő állatok
összegyűjtése, elszállítása vagy a helyszínen való gondozása,
·
a víz visszavonulása utáni
fertőtlenítés,
· homokzsákok visszabontása, visszatelepítésben közreműködés.
Rendkívüli téli
időjárás esetén:
- elzárt területeken rekedt lakosságnak,
segélycsomagok összeállítása, helyszínre juttatása.
Nagy kiterjedésű tüzek esetén:
·
Segítségnyújtás a tűz oltásában, felderítés,
- közreműködés a lakosság és
vagyontárgyaik kimenekítésében,
- területek lezárása,
forgalomirányítás,
- az eloltott területek őrzése,
visszagyulladás figyelése,
Rendkívüli időjárás esetén:
·
kidőlt fák eltávolítása, romos
életveszélyes épületek visszabontása Segélycsomagok összeállítása, helyszínre
juttatása.
Földrengés esetén:
·
közlekedési útvonalak megtisztítása,
·
az utcára menekült emberek
megnyugtatása, biztonságos helyre küldése,
szállítása,
·
közreműködés az esetleges tüzek oltásában, közművek
helyreállításában
·
eltűntek felkutatása,
·
életveszélyes épületrészek
visszabontása,
·
közreműködés a rend fenntartásában,
·
közreműködés a kárt szenvedett
lakosság elhelyezésében, ellátásában,
Menekültáradat (tömeges migráció) esetén: Határszakaszok
lezárása, menekültek összegyűjtése,
nyilvántartásba vétele, gyűjtőhelyre szállítása, őrzése.
Nukleáris baleset esetén: Kimenekítés, kitelepítés segítése, közreműködés a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak (víz, élelmiszer, állatállomány, takarmány) védelmében, közreműködés halottak, elhullott állatok összegyűjtésében, szennyezett terület lezárása, őrzése.
Közlekedési baleset esetén:
·
élők, sérültek, halottak felkutatása,
·
légi jármű darabjainak összegyűjtése,
·
vasúti roncsok szétbontása,
·
terület lezárása őrzése.
Terror fenyegetettség esetén:
·
területek, objektumok lezárása
őrzése.